Skip to content
Home » Lego Bricktales Review: Baksteen beter bouwen

Lego Bricktales Review: Baksteen beter bouwen

Lego-spellen zijn meestal niet gecentreerd rond hun daadwerkelijke naamgenoot van het constructiespeelgoed. Een enorme bibliotheek met Traveller’s Tales-games is gebouwd op cross-overs met veel gelicentieerde franchises, waardoor eigenschappen zoals Lord of the Rings en Marvel-superhelden in slapstick-actieplatformgames zijn veranderd, en Lego A Builder’s Journey gebruikte het speelgoed voor het bouwen van stenen om een ​​oprecht verhaal te vertellen. Lego-spellen geven niet vaak het gevoel van echt spelen met Legoblokjes, maar Lego Bricktales doet dat met ongelooflijke nauwkeurigheid.

Bij Bricktales draait alles om bouwen, je naar vijf werelden met Lego-thema vervoeren en je een reeks op fysica gebaseerde bouwpuzzels presenteren. Het fysica-systeem dat aan het geheel ten grondslag ligt, is indrukwekkend, aangezien de Legoblokjes eigenlijk presteren zoals elke ervaren stenenbouwer zou verwachten. Telkens wanneer u een project voltooit dat gewicht moet dragen, moet u het testen met een vallend voorwerp of een kleine robot die uw constructie kruist om er zeker van te zijn dat het standhoudt. vallen gewoon uit elkaar. Zelfs elementen zoals een trede die één afstandhouder te hoog is, kunnen voldoende valmomentum creëren om de structuur te breken.

Nu aan het spelen: LEGO Brick Tales | 2022 | PC, PlayStation, Xbox en Nintendo Switch

Op die manier functioneert Lego Bricktales als een STEM-speelgoed, waarbij op een leuke en boeiende manier enkele technische basisprincipes worden aangeleerd, net als echte Legostenen. Door het in een virtuele ruimte als deze te plaatsen, kun je de resultaten van je harde werk stresstesten op een manier die persoonlijk en tactiel aanvoelt. Je kunt de lichamelijkheid van het in elkaar grijpende stenensysteem voelen op een manier die andere games niet helemaal hebben vastgelegd. Het geeft veel voldoening om een ​​trap op te lopen die je zelf hebt ontworpen en je eigen patronen en zelfs je fouten te herkennen. En als je eenmaal de bouwuitdaging hebt voltooid, ontgrendel je een gratis speelmodus waarmee je extra decoratieve elementen kunt gebruiken om de gebouwen er geweldig uit te laten zien. Terwijl je door een bioom vordert, word je omringd door je eigen werken van van stenen gebouwde functionele kunst, die je gebruikt om de omgevingen te doorkruisen.

Die puzzels kunnen lastig zijn. Ik ben geen ingenieur, maar ik vond mezelf een oude rot in Lego-bouw, en ik ontdekte soms de beperkingen van mijn eigen vaardigheden. De moeilijkheidsgraad loopt mooi op en vraagt ​​​​je om steeds complexere builds te maken met meer beperkte toolsets. Leren omgaan met een economie van bakstenen is een beproeving van vaardigheden, maar des te meer voldoening wanneer je het in elkaar zet. Mijn meest gevreesde uitdagingen draaiden om slingers, omdat die eigenlijk rekening zouden houden met balans. Die kwamen vaak neer op vallen en opstaan, omdat ik het gewicht van de stukken in mijn hand niet kon voelen, maar ze waren ook enkele van de meest lonende om met succes te voltooien.

Lego Bricktales gebruikt geen gelicentieerde eigendommen zoals Batman of Lord of the Rings, let wel, hoewel het wel de speelse geest ontleent die TT Games in die games heeft gevestigd. De dialoog is vaak grappig, slim en luchtig, met af en toe kleine meta-grapjes over Legoblokjes zelf.

Dit zijn in plaats daarvan klassieke biomen die je zou kunnen vinden in een bak met diverse Legostenen, met thema’s als Jungle of Woestijn. Elk bioom heeft zijn eigen dorpelingen om op te letten, met enkele eenvoudige omgevings- en navigatiepuzzels om de bouwuitdagingen af ​​te ronden. Je uiteindelijke doel is om mensen gelukkig te maken, door een speciale steen te verzamelen en mee naar huis te nemen, waar het je ontluikende pretpark van stroom voorziet. Het pretpark dient als je beloning voor het voltooien van elk bioom, zodat je stukjes van de verschillende attracties kunt maken. Deze zijn vaak gemakkelijker dan de lastigere bouwuitdagingen, omdat ze je meestal alleen maar vragen om elementen zoals achtbaanauto’s te versieren.

De bouwtools kunnen kieskeurig aanvoelen, vooral in het begin als je leert hoe je hun fijne kneepjes kunt compenseren. Stukken zullen vaak vastklikken op locaties waar je ze niet wilde plaatsen, en zelfs wanneer je een stuk lichtjes op zijn plaats probeert te krijgen, springt het soms over het bouwgebied. En hoewel er een goede variëteit is in de bouwuitdagingen, van helikopters en drones tot het opnieuw maken van een standbeeld, worden sommige repetitief. Er is maar zo vaak dat je gevraagd kunt worden om een ​​brug of een trap te bouwen.

Geen bijschrift aanwezig

De virtuele tools lopen ook tegen enkele beperkingen van het medium zelf aan, omdat zelfs een zeer goed gemaakte virtuele bouwtool de behendigheid en veelzijdigheid van het gebruik van je handen niet volledig kan repliceren. In het echte leven is het bijvoorbeeld gewoon een tweede natuur om een ​​stuk met één hand vast te houden en een andere aan de onderkant. Omdat je in Bricktales maar één steen tegelijk manipuleert, moet je van onder naar boven bouwen – of op een andere manier rekening houden met de zwaartekracht door een tijdelijk verbindingsstuk te bevestigen om een ​​ander op zijn plaats te houden. Er is geen optie om een ​​stuk in de lucht te laten zweven terwijl je een ander grijpt om het vast te zetten. Het is een klein ding, maar het weerhoudt de ervaring er maar net van om als een perfecte imitatie te voelen.

Omdat het een iets minder dan perfecte benadering is van bouwen met Legoblokjes, betekent dit nog steeds dat het bijna perfect is, en dat is opmerkelijk indrukwekkend. Hoewel sommige bouwuitdagingen repetitief aanvoelen en de besturing lastig kan zijn, is dit een geweldig concept dat goed is uitgevoerd en een respectvol eerbetoon is aan het klassieke speelgoed. Lego Bricktales zet een nieuwe sjabloon voor wat een Lego-game kan zijn, en ik zou graag zien dat ontwikkelaar Clockstone er nog meer op voortbouwt.